Folk søker ikke for moro skyld!
Det er slutt på de tider hvor folk søker for moro skyld.
Folk søker fordi de ønsker noe – og det å forstå hvorfor folk søker det de ønsker – er nøkkelen til suksess på internett. Google er den største og beste samarbeidspartneren for å skaffe mer business til deg.
Alle treff på nettsiden din er et kjøpssignal.
Dette betyr at alle treff på din nettside er et resultat av at folk ønsker seg noe. Desto mer vi forstår hvorfor, desto enklere er det å tilpasse kampanjer mot de som kommer til å legge igjen verdier til deg.
Hvorvidt de kjøper eller ikke, kan vi ikke alltid påvirke. Her er det mange årsaker som spiller inn. Kunden er ikke i kjøpsmodus der og da, er bare nysgjerrig, nettsiden er for tungvint å bruke, det ikke er rett tidspunkt, osv. Har du derimot en vare eller tjeneste, pluss en bruker som søker med relevante ord for å finne det du tilbyr, og du ellers er konkurransedyktig – da har du et salg.
Tenk deg selv, hva var det siste søket ditt på nett? Hvorfor søkte du på nettopp det? Det er hele grunnlaget for Google sin massive utvikling av en tilnærmet intelligent søkemotor.
Hva kan du påvirke selv?
1) Sørg for at nettsiden er SEO- (søkemotoroptimalisert) vennlig. Her er det mye du kan gjøre selv, men ofte betinger dette at du har installert en applikasjon på nettsiden som hjelper deg å automatiserer dette arbeidet.
2) Sjekk Google analytics og legg merke til fluktprosenten. Er denne høy, vil det si at mange kommer inn på nettsiden uten å ville gå videre. Da kan det være at nettsiden kommer opp i Google under feil søkekriterie. Jobb med at siden i størst mulig utstrekning handler om nettopp de tjenester og produkter du ønsker å tilby.
3) Vi har vært inne på dette tidligere, men husk adressen må være en https://www.eksemple.no adresse skal Google behandle den riktig og fortelle omverden at dette er en sikker nettside.
Google AdWords – en enkel og treffsikker annonseringsform.
Selger du varer eller tjenester online, er det en forutsetning å være tilstede på Google for å få nye kunder. Hvis ikke du har tenkt på det, kan du være helt sikker på at konkurrenten din har det.
Nå fungerer det ikke helst sånn at det bare er å sette opp noen søkeord også skjer det magisk økning med omsetningen din. Det hjelper å legge en plan som innbefatter alle de ovennevnte punktene enten du gjør det selv eller ber om hjelp fra oss til å få dette på plass. Du trenger også å sette opp et dagsbudsjett, velge produkter/tjenester og ikke minst velge hva slags annonsering som passer din virksomhet best.
Eksempel på vellykket annonsering:
Produktet importeres av en rekke virksomheter i Norge. Vår eksempelkunde er den importøren med størst suksess, men mente at markedet var mye større. Sammen la vi en plan og kunden ville teste med et annonseringsbudsjett på ca kr 3 000,- per måned. Vi gjorde en konkurrentanalyse og valgte å kjøre CPU annonsering på Google under en rekke søkeord som hadde med produktet å gjøre. Vi lot alle ordene gå rett til produktsiden og optimaliserte denne på best mulig måte.
Allerede fra første dag var omsetningen merkbar og kunden solgte fra kampanjestart i gjennomsnitt ett produkt om dagen syv dager i uken. Med en snittpris på kr 4 000,- omsetter kunden produktet i dag for ca kr 120 000,- per måned. Med 40 % dekningsbidrag og markedsføringskostnader på kr 6 300,- gir dette et netto bidrag på ca kr 41 700,- per måned. dette er bare ett av virksomhetens produkter. Denne kampanje alene vil kunne gi 360 salg i året og omsetning på ca kr 1 440 000,-.
Virksomheten kan velge å kjøre opp annonseringen og omsette mer, noe vi ser av tallene fra Google og vårt analyseverktøy.Nå vil denne kunden i gang med samme type annonsering på andre produkter de også har, som vi sammen mener det er et sort potensiale for. Det gjelder bare å treffe de riktige søkene i Google.
Nå er det ikke alltid målsetningen er et salg der og da…
Ofte tenker vi slik at vi vil tilbake omsetning som vi kan måle med en gang, for de pengene vi bruker på markedsføring. Det er ikke alltid at det er den riktige strategien. La oss tenke oss at du er en lokal virksomhet; en kafe, butikk eller lignende. Du er nystartet, har fått din nettside opp, og er klar for å markedsføre deg. Google vil være det naturlige valget fordi Google kan gi deg den lokale oppmerksomheten som skal til.
I et slikt scenario er det kanskje ikke salg der og da som er den viktigste målsetningen, men spredning av budskapet mot lokalsamfunnet. Du vil informere om at du finnes og fortelle lokalbefolkningen hvilke produkter virksomheten tilbyr. Du vil rett og slett at de skal huske på deg, når de tenker på produktene du tilbyr.
Her kan Google tilby å vise annonsen til alle i ditt lokalmiljø og belaster deg per 1000 visninger i stedet for per klikk på annonsen.
Vil du ha mer informasjon om hva Google kan gjøre for deg og din virksomhet, ser vi frem til å høre fra deg:)