Manual for oppstart av din første SEO

1. Innsamling av data

For å gjøre SEO trenger du egentlig bare tre ting for å komme i gang: et nettsted, hjernen din og data. Forhåpentligvis har du allerede de to første, så la oss sørge for at du har de riktige dataene. Data er finner du i alt fra besøksanalyse til søkeordundersøkelser, og spesielt koblingsbygging. Dine viktigste data kommer fra innholdet på nettstedet ditt.

For dette formål anbefaler vi at du har konfigurert følgende datakilder:

a) Google Analytics

Google Analytics gir deg en komplett web analyse av nettstedet ditt. Av analyse vil vi nevne; hvem som besøker nettstedet dittm t, hvor mye trafikk du mottar og hvorfra, hvilke sider folk besøker, hvordan de engasjerer seg i innholdet ditt og mer.

Google Analytics er den desidert mest populære analyseplattformen. De fleste SEO-er installerer det som standard. Du bør merke deg at Google har nå gått over til en ny type analyse kjent som GA4.  Hvis du er usikker, kan du ganske enkelt følge Googles instruksjoner for å konfigurere både Universal Analytics (tradisjonell) og GA4 samtidig (i hvert fall inntil Google avvikler Universal Analytics.)

Hvis du heller ikke vil bruke et Google-produkt, finnes det mange alternativer som Matomo, Statcounter og mer. Når DigiPoint Solution leverer en nettside innstalleres som standard Google Site kit. Denne applikasjonen begynner å måle alle Google tall med en gang nettstedet er publisert. For mer informasjon bruk kontaktskjemaet på kontakt siden vår.

2. Registrer deg i søkemotorer

Søkemotorer som Bing og Google tilbyr et vell av informasjon om nettstedet ditt som du rett og slett ikke kan få andre steder. Disse dataene inkluderer ofte søkeordene du rangerer for i søk, hvordan hver søkemotor gjennomsøker nettstedet ditt og mer.

To av de mest populære søkemotoranalysetjenestene er:

Google Search Console (GSC)
Bing verktøy for nettredaktører (Webmaster Tools)

Bare husk at det å registrere nettstedet ditt med søkemotorer gir deg ikke nødvendigvis mer trafikk, men det kan gi deg tilgang til spesielle verktøy som hjelper deg å få mer trafikk. DigiPoint Solution registrer nettstedet ditt både hos Google og Bing.

3. Gjør en gjennom gang med Smart Crawl

Selv om det ikke er nødvendig, anbefaler vi sterkt at du kjører en (Crawl)  gjennomgang av nettstedet ditt for å fremheve SEO-problemer som kanskje ikke er åpenbare. Dette vil også hjelpe deg å se nettstedet ditt slik en søkemotor gjør.

Et godt SEO-revisjonsverktøy som Smart Crawl Pro  vil finne problemer som ødelagte sider, lenker som ikke fungerer, problemer med duplikatinnhold og andre tekniske SEO-problemer.  Smart Crawl Pro kommer med alle nettsider levert av DigiPoint Solution.

4. Sjekk hvordan nettstedet er indeksert