Hva er SEO

og hvordan fungerer det?

SEO står for Search Engine Optimization, søkemotoroptimalisering på norsk

Når man jobber med SEO er målet å oppnå økt synlighet i det organiske søkeresultatet.  Målet er å finne ut hvordan man kan øke trafikken til nettstedet og i neste steg øke konverteringer (salg). Å øke trafikken gjennom det organiske søket er svært verdifull, fordi det er målgruppen selv som oppsøker innholdet ditt. For at du skal skille deg ut i mengden, er det avgjørende med relevant innhold og innhold som engasjerer.

Søkemotorene, med Google i spissen, er blant nettstedene i verden som har mest trafikk. Det å være tilstede på organiske søk hos Google er derfor en av de viktigste kanalene for markedsføring på nettet.

Vi hjelper deg med:

Søkeordsanalyse viser deg hvilke søkeord på nettsiden din som gir deg trafikk til nettsiden din. Du vil få vite hvilke søkeordene og hvor mange som velger å gå til din side fra hvert søkeord. Du kan også få forslag til søkeord som er relevante sett i forhold til nettsiden din. 

Vi måler trafikk, søkeord, organisk og betalende trafikk dine konkurrenter har på sin nettside. Organisk trafikk er den trafikken som kommer fra Google, Bing og andre søkemotorer. Når vi sammenligner dine konkurrenter med din nettsideløsning finner vi interessante tall som er verdifulle for øke trafikken til nettsiden din.

SEO ANALYSE er totalen på hvordan nettsiden din oppfattes av søkemotorene og brukerne. Treffer nettsiden de som er interessert i dine produkter og tjenester? Kan noe gjøres annerledes for å treffe bedre, er noen av de spørsmålene det gis svar på. 

  • Gjennomgang av innhold
  • Tekniske og innholdsmessig optimalisering
  • Produksjon av optimalisert innhold

Teknisk SEO

Den tekniske tilstanden til en nettside er avgjørende for arbeid med SEO. Hvordan nettsiden er programmert, strukturert, tilrettelagt for talesøk, hvor rask den er og hvor godt optimalisert den er for ulike skjermstørrelser er flere av en rekke faktorer som spiller inn for at nettsiden skal bli synliggjort og indeksert av søkemotorene.

Optimalisert innhold

Arbeid med innhold er noe av det viktigste arbeidet som gjøres rundt SEO. Uten innhold har ikke brukerne noe å søke etter. Alt innhold på nettsiden bør være relevant, nyttig og/eller engasjerende for brukerne. Målet er å forsøke å løse målgruppens problem og behov ved å informere og svare på deres viktigste spørsmål. Konkurransen i det organiske søket er høy,  oppmerksomhetspennet til brukerne er kort. Innholdet må derfor fange brukeren på få sekunder, samt at det må tilpasses for at det skal være enkelt å lese på alle skjermstørrelser.

Sosiale kanaler

Sosiale kanaler som TikTok, Twitter og Instagram er synlige i søkeresultater. Sosiale medier har med det stor innflytelse og kan være med på å styrke den digitale tilstedeværelsen til en nettside.

Ved å være tilgjengelig på relevante kanaler for målgruppen din, med en bedriftsoppføring i Google Maps eller kanaler som Facebook og Instagram, kan en skape og dele innhold av høy kvalitet som vil være med på å øke engasjement og autoritet.

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om at nettsiden din har funksjonalitet og innhold som samsvarer med det kundene dine søker etter.

Ofte stilte spørsmål om Søkemotoroptimalisering (SEO)

Vi hjelper deg gjerne. Ta kontakt.

Start chat
Kan vi hjelpe deg?
Hei 👋
Kan vi hjelpe deg?